Ikonisk. Geir Grung og hans kone i den omstridte, USA-inspirerte glassboligen arkitekten tegnet til sin egen familie i Bærum tidlig på 1960-tallet – foreviget av Winsnes. Foto: Bjørn Winsnes

En hemmelighet i den norske kunsthistorien

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Nå trekker Arkitekturmuseet Bjørn Winsnes' utpreget modernistiske bilder frem fra glemselen.

En mann og en kvinne sitter i lave, tidsriktige møbler. Fotografen betrakter dem utenfra, for paret befinner seg inne i et stort, avlangt rom med glassvegger. Inkludert i bildet er også landskapet som omgir rommet. Året er 1963, og det uvanlige byggverket er huset arkitekten Geir Grung nylig har tegnet til seg selv i Bærum.

Bak kameraet befant Bjørn Winsnes (1925–2012) seg, en fotograf som den gang nærmet seg 40. Nå henger motivet på veggen i det lille rommet i Norsk Arkitekturmuseum som kalles Hvelvet, som del av «Utsnitt: Bjørn Winsnes' fotografier». Så vel i utstillingen som i museets samling befinner bildet av Grungs senmodernistiske klassiker seg i selskap med en rekke andre svart-hvite Winsnes-fotografier av arkitektur. Dette er imidlertid det eneste av de utstilte arbeidene hans jeg kan huske å ha sett før. Til gjengjeld må det kunne kalles den mest berømte fremstillingen av en av de mest kontroversielle boligene i norsk etterkrigstid.

Alle Winsnes-bildene i «Utsnitt», som er betegnende for vår tids økende interesse for arkitekturfotografiet og arkitekturens «mediering», er tatt på 1950- og 1960-tallet. Nesten alle har modernistisk arkitektur som motiv. Grungs enebolig er likevel et unntak. I hovedsak dreier det seg om forretnings- og offentlige bygninger. Mange av dem har en trygg plass i norsk arkitekturhistorisk kanon: høyblokken og Y-blokken i regjeringskvartalet og Elkemhuset som i dag er NHO-hovedkvarter, alle signert Erling Viksjø, Geir Grungs kraftanlegg i Røldal-Suldal og Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy, tegnet av Eliassen og Lambertz-Nilssen.

Geometri. Bjørn Winsnes så Rikstrygdeverkets administrasjonsbygning i Oslo nedenfra – og med utpreget sans for geometri. Foto: Bjørn Winsnes

Geometri