Formgiveren mente at folk flest led av visuell analfabetisme

Tekst

For å vise folk hvor mye interessant som finnes å se på, utga George Nelson boken «How to See».

Renessansemann. George Nelson spilte mange roller i etterkrigstidens amerikanske forminstitusjon: arkitekt, designer, forretningsmann, journalist og forfatter. Foto: William Grigsby

For å vise folk hvor mye interessant som finnes å se på, utga George Nelson boken «How to See».

Interiørene i de fleste hus ser ut som om de er satt sammen av blinde. Butikkene er stappfulle av kitsch. Folk flest lider av synsmangler.

Påstandene er George Nelsons (1908–1986), og han fremsatte dem for 40 år siden, i boken «How to See». Kulturminister Linda Hofstad Hellelands mye omtalte håp om at de dager er forbi da noen fortalte folk hva som er godt, og hva som er dårlig, ville neppe funnet nåde hos den amerikanske formgivningsideologen. Som meningene hans antyder, var han helt uten blygsel når det gjaldt å spille den klassiske smaksdommerrollen. Nelson gikk ikke av veien for å bruke uttrykket «visuelle krøplinger».

Kosmopolitten fra New York var allestedsnærværende i den amerikanske etterkrigstidens formdebatt: Han var utdannet arkitekt fra Yale, arbeidet som journalist og redaktør og var i mer enn to tiår designdirektør for den innflytelsesrike møbelprodusenten Herman Miller. Fra Nelsons eget designfirma kom en strøm av objekter som i dag har klassikerstatus: boblelampene, de karakteristiske veggklokkene og den fargesprakende «Marshmallow»-sofaen, for eksempel.

Som konsulent arbeidet han på prosjekter som strakte seg «fra hjem til kontor, fra små objekter til komplekse systemer», ifølge den grafiske designeren Michael Bierut. Han har gitt ny form til «How to See», i forbindelse med at Phaidon relanserer den førtiårsjubilerende boken. I forordet sitt skriver Bierut, som arbeider i det feirede designfirmaet Pentagram, at Nelson med autoritet beveget seg mellom industridesign, arkitektur, utstillingsdesign, grafisk design og interiørdesign. Det gjorde ham til en foregangsmann i amerikansk modernisme.

Geometri. Den som ser ned på sin vandring gjennom byen, vil finne en egenartet ­geometrisk verden å oppdage på bakkeplan. Foto: Phaidon