Foto: Mobile Fidelity Sound Lab

Jakten på den perfekte vinylpressingen slutter aldri

Tekst

I Oslo bladde folk villig opp 1600 kroner for de få kopiene som var tilgjengelige av denne vinylplaten.

Hvor mye godlyd er det mulig å presse ut av en lp-plate? Ganske ubegripelig mye, viser det seg. Hjemme hos meg snurrer en helt spesiell utgave av jazzpianisten Bill Evans’ udødelige «Sunday at the Village Vanguard» på 45 omdreininger i minuttet. Det er som å bli teleportert til den legendariske jazzklubben i Greenwich Village i New York den 25. juni 1961. Man formelig suges inn i rommet, ja, man hører rommet, og alt som skjer i det, hver minste nyanse i Evans’ anslag på tangentene, hvert klirr i Scott LaFaros bass, hvert minste skrap fra Paul Motians visper på skarptrommen.

Fakta: Mobile Fidelity Ultradisc One Step

Ny metode for pressing av lp-plater med ekstrem lydkvalitet.

mofi.com

Ny teknikk

Den nye utgaven fra det audiofile plateselskapet Mobile Fidelity Sound Lab er laget med utgangspunkt i masterbåndet fra 1961, som viste seg å være i oppsiktsvekkende god stand. Det er benyttet en helt ny produksjonsteknikk for vinylplater. Vanligvis går masseproduksjon av vinyl via fem generasjoner med positive og negative kopier av den originale lakkplaten som skjæres fra masterbåndet, før man sitter med en ferdig presset plate som kan kjøpes i butikken. Hver generasjon i produksjonsprosessen representerer en viss forringelse, en viss utvisking av dynamikk og detaljer. Den nye metoden, som noe misvisende kalles One Step, eliminerer to av trinnene, med meget hørbart resultat.