John Legend og Alicia Keys deltar i neste sesong av James Cordens virale videofenomen «Carpool Karaoke». Foto: Apple Music

Apple + «Carpool Karaoke» = sant

Tekst

Apple har varslet en større satsing på originalinnhold i konkurransen med andre strømmetjenester. Kjendis-karaoke er første skritt.

I den såkalt «nye musikkøkonomien» må artister og bransjefolk omtrent stå på hodet og steppe med ørene for å gjøre seg et levebrød. Artister av den gamle skolen har ofte ikke andre alternativer enn å komme seg ut på veien. Nylig kunngjorde den ene grunnleggeren av Steely Dan, Donald Fagen, at han legger ut på soloturné uten sin helseplagede makker, Walter Becker. Fagen legger ikke skjul på at han gjør det for pengene han ikke lenger tjener på cd-salg.

Den gamle grinebiteren blir neppe invitert til å delta i den engelske tv-verten James Cordens virale videofenomen «Carpool Karaoke» med det første. Superstjernene som befolker disse Youtube-vennlige klippene fra Cordens bil, der de sammen med den godslige programlederen gauler karaokeversjoner av egne hitlåter, er gjerne av et helt annet og mer multimedialt striglet kaliber. Her snakker vi om folk som allerede har kontroll på all verdens inntektsstrømmer: Britney Spears, Selena Gomez, Justin Bieber, One Direction, Pharell, Adele og Mariah Carey. Ja, og så Stevie Wonder, da, med forutsigbar humor om dette med kjøreferdigheter.

Fakta: «Carpool Karaoke»

Apple Music skal vise neste sesong av James Cordens virale videofenomen «Carpool Karaoke»

applemusic.com/carpoolkaraoke

Spekkhuggerne

Rundt musikkbransjens blåhvaler kretser teknologiselskapene som glupske spekkhuggere. Det er blod i vannet, plasking og panikk. Og selv om Cordens konsept i dag ikke fremstår på langt nær like forfriskende som da han og George Michael gjorde det første gang for et veldedighetsshow i 2011, er det sikkert ingen dum manøver fra Apple å sikre seg en eksklusiv avtale med Corden om distribusjon av en ny sesong av «Carpool Karaoke» via musikktjenesten Apple Music.