Historisk møte. Middelalder, art nouveau fra århundreskiftet og etterkrigstidens modernisme møtes i Sverre Fehns særpregede utstillingsrom i Oslo.  

Opplev Sverre Fehns sakrale middelaldersal

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Før det er for sent.

Blikket faller umiddelbart på det tre meter høye furukorset som fra sin plass i midten dominerer rommet. Korset sto opprinnelig i Borre kirke i Vestfold, og ble laget en gang i perioden 1275–1300. Dersom man går tilstrekkelig nær det, oppdager man at aller nederst på den ornamenterte treskapningen er en liten Jesus-figur i ferd med å dra sjeler opp av et helvete som er formet som et enormt udyrgap. Ifølge katalogen «Middelaldersalen i Historisk Museum» er det uvanlig at et slikt kors, som trolig har stått mellom skipet og koret i kirken, ikke har en kristusfigur hengende på seg.

Korset fra Borre er nemlig blikkfang nettopp i middelaldersalen i Historisk museum i Oslo, en bygning som ble skapt av Henrik Bull i art nouveau-stil og sto ferdig i 1902. Mannen som har gitt korset hovedrollen i den luftige salen, er derimot Bulls yngre kollega Sverre Fehn (1924–2009). Selv om Bull formga den med særlig omtanke for middelaldergjenstandene den skulle romme, satte Fehn – Norges mest feirede arkitekt internasjonalt – sitt preg på salen i 1979. Siden har den fått stå i fred.

Den dag i dag er det et rom som ikke ligner noe annet, et sted hvor tre høyst ulike epoker i norsk historie møtes: stavkirkeportalene, krusifiksene og Maria- og Olav-skulpturene fra middelalderen, Henrik Bulls dekorerte århundreskifte-arkitektur og Sverre Fehns diskré modernistiske inngrep i den.

Kirkekunst

Utstillingsarkitektur utgjør en sentral del av Fehns virke. Mest berømt internasjonalt er hans elegante nordiske paviljong i Giardini i Venezia, som i disse biennale-dager fylles opp av kunstinteresserte fra verden over. Den paviljongen tegnet han sent på 1950-tallet. Omtrent på samme tid skapte han den norske paviljongen til verdensutstillingen i Brussel, som er revet.