Skogens uro

Tekst

Landskap I. «Metsä 15, Porjusvägen, Galliväre, Sweden, 2013» er første bilde i en kunstbok som utelukkende handler om skog. Foto: Per Berntsen/Teknisk Industri

Kunstneren Per Berntsen har reist Sápmi rundt og fotografert skog. Den rommer både politikk og historie.

En julidag for åtte år siden, mens Per Berntsen (64) satt i bilen på vei mellom Inari og Kittilä i Nord-Finland, fikk han en idé. «Jeg så et landskapsprosjekt ta form, for første gang på tolv år», skriver han i forordet til boken som skulle komme til å bli resultatet av ideen. «Metsä», som den heter, kom nylig ut på kunstbokforlaget Teknisk Industri.

Distansen i Finland var del av en lengre reise – fra Kirkenes, hvor han nettopp var ferdig med å fotografere Sydvaranger-gruvene, til Oslo. I løpet av de to og en halv dagene turen tok, kom Berntsen frem til at prosjektet skulle inkludere så vel Finland og Sverige som Norge og Russland og dreie seg om taigaen, det såkalte boreale barskogbeltet, som strekker seg gjennom alle de fire landene. «Prosjektområdet måler rundt 400 x 500 kilometer og ligger nesten helt og fullt i Sápmi – den samiske nasjonen. Det er tynt befolket, men har vært samisk territorium siden før de fire nasjonene eksisterte, og er det i stor grad den dag i dag», skriver Berntsen.

Noen år senere, hver sommer i perioden 2013–2015, reiste han nordover igjen og fotograferte i det ene landet etter det andre. Alle bildene er nemlig tatt på samme tid av året og i det samme overskyede været, gjerne tidlig på ettermiddagen. «Metsä», tittelen på Berntsens fotografiske reisebok, er finsk og betyr skog.

Skoglandskap II. I «Metsä 112, Mertainen, Kiruna, Sweden, 2013» åpner skogen seg opp. Foto: Per Berntsen/Teknisk Industri

Trær