Prince Philip, Duke of Edinburgh, Queen Elizabeth II, Windsor Castle 2011. Thomas Struth fotograferte prins Philip og dronning Elizabeth II til en jubileumsutstilling i National Portrait Gallery i 2010. Struth fikk bestemme dronningens antrekk. – Jeg kunne ikke risikere at hun kom med en gammel kjole og en rar hatt, sier han. Foto: © Thomas Struth/Courtesy Schirmer/Mosel  

Foto: Thomas Struth

Tekst

Vil du få varsel hver gang Benedicte Ramm publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Han får både dronning Elizabeth II, museumsbesøk og avansert teknologi til å virke menneskelig.

– Jeg er glad jeg ikke begynner som fotograf nå. Det ville vært vanskelig, sier Thomas Struth (62).

Den tyske fotografen sitter på en benk i Haus der Kunst i München, omringet av flere meter brede og høye detaljerte fargefotografier av mennesker som ser på kunst i museer. Det er disse bildene han er aller mest kjent for, og som har plassert Struth på listen over vår tids mest etterspurte samtidsfotografer, innkjøpt av samlere og museer over hele verden.

De store, monumentale fotografiene står i kontrast til den kontinuerlige strømmen av små bilder som pøses ut i sosiale medier. Før var bilder noe man ventet på, nå kommer de i en jevn strøm, overalt. Thomas Struth har hverken Snapchat, Facebook eller Instagram.

Foran kamera. Thomas Struth fotografert i atelieret sitt i Berlin av Mette Tronvoll for D2. Hennes portretter av Struth fra 1997 er kjøpt inn av Nasjonalmuseet. Foto: Mette Tronvoll  

– Denne feiringen av enhver personlig impuls … Det er en stor forvirring, på en måte. Et frokostbord eller elskere fremhevet som et kunstverk. Det er ikke klart hvilken retning dette går, men det er ikke min interesse, sier han.