Foto: Superpedestrian/Michael D. Spencer  

Ideen var genial – så kom konkurrentene

Tekst

Én ting er å finne opp elsykkelhjulet, noe helt annet å få det i salg før konkurrentene.

Det virket som en genial idé da den først dukket opp i 2009: et sykkelhjul med innebygget elektrisk motor i navet, som kunne monteres på et stort antall vanlige sykkelmodeller med felgbrems. En lavterskel-løsning for folk som ville skaffe seg elsykkel, og en samfunnsnyttig måte å holde eksisterende sykler på veien på. Rekkevidden skulle være imponerende 50 kilometer på én lading, og moroa kunne styres via en app på telefonen.

Copenhagen Wheel, som hjulet het, var utviklet av noen smartinger ved Senseable City Lab hos Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston, på oppdrag fra København by.

Men så ble det stille. Først i 2014 var det mulig å legge inn forhåndsbestilling hos det Boston-baserte selskapet Superpedestrian, som skulle kommersialisere oppfinnelsen. Og så, full forvirring: På folkefinansieringstjenesten Kickstarter dukket det opp et nærmest identisk hjul. Men Flykly var et helt annet produkt, og det gikk ikke lang tid før MIT og Superpedestrian gikk til patentsøksmål mot mannen bak. Et lignende søksmål ble reist mot den italienske produsenten Zehus i Milano. Flere andre produsenter jobber angivelig med å levere lignende produkter, deriblant Evelo og Geoorbital.

Fakta: Copenhagen Wheel

Elektrisk sykkelhjul for vanlige sykler

Pris: Ca 10.000 kroner

superpedestrian.com

Kineserne kommer