Hamburg har fått sitt slott

Tekst
Foto
Hamburg

Ny tid. Med det monumentale konserthuset ­Elbphilharmonie i Hamburgs gamle havneområde har ­Tysklands ­rikeste og nest største by fått et nytt landemerke.  

Men bak det nye konserthuset Elbphilharmonie ligger tallrike utsettelser, gigantiske kostnadsoverskridelser og sterke følelser.

– Elbphilharmonie bringer sammen to verdener – havnen og byen. Bygningen er nesten som et sinnbilde på Hamburg. De er en perfekt kombinasjon.

Ascan Mergenthaler, Herzog & de Meuron-partneren som har vært ansvarlig for Elbphilharmonie, snakker på telefon fra Basel med iver om hva som skiller den ut blant kolleger verden over.

Den 110 meter høye, lysskimrende skapningen som er et av verdens mest påkostede konserthus, har siden åpningen 11. januar gitt Hamburg massiv internasjonal omtale. Oppmerksomhet har imidlertid prosjektet vært vant med gjennom mange år allerede – ingrediensene stadige utsettelser, galopperende utgifter, demonstrerende innbyggere og ambisiøs byplanlegging gjør Elbphilharmonies tilblivelse til en uvanlig arkitekturfortelling.

Elbphilharmonie er den kulturelle kronen på HafenCity, Europas største sentrumsutviklingsprosjekt. I tiden frem til 2030 skal HafenCity gjøre Hamburgs sentrum 40 prosent større. De første nybyggene reiste seg i byens gamle havn rundt årtusenskiftet, og når prosjektet er ferdig, skal nye kontorer og leiligheter strekke seg mer enn tre kilometer langs Elben.