«En verdiskapende maskin»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Arkitekturkritiker Deyan Sudjics skriver om hvordan teknologien påvirker byen.

Sted som lever. New York City var i mange tiår innbegrepet av den moderne storbyen, men har i senere år fått konkurranse fra kolleger i andre deler av verden. Foto: PhotoAlto/Alamy Stock Photo

Arkitekturkritiker Deyan Sudjics skriver om hvordan teknologien påvirker byen.

På et kunstmuseum i Hong Kong for et par år siden la jeg for første gang merke til besøkende som bokstavelig talt lot til å se hele utstillingen gjennom smarttelefonen. De gikk med telefonen kontinuerlig hevet: For dem lot alt som var stilt ut, til å være mulige fotomotiver, ikke noe som var verdt å se på i seg selv – en videreutvikling av mange turisters tilsynelatende glede ved å fotografere «obligatoriske» motiver de helt åpenbart ikke finner noen grunn til å se på annet enn gjennom kameraet.

Denne måten å plassere teknologien mellom seg og verden på er en ekstrem variant av et fenomen arkitekturkritikeren Deyan Sudjic skriver om i sin nye bok om byen, «The Language of Cities»: «Å konsentrere seg om en skjerm midt i en menneskemengde er å abdisere fra det felles individuelle ansvaret fotgjengere har for å tolke nyansene i menneskelig samspill med andre, for å sikre at vi ikke kolliderer på fortauet», lyder hans noe høytidelige formulering.

I tråd med vår tids galopperende digitalisering legger Sudjic særlig vekt nettopp på teknologiens betydning for byers utvikling, også i tidligere perioder. I forbindelse med det han treffende døper «fraværet av nærvær», trekker han en linje fra Walkman-fenomenet til smarttelefonen. På veien mellom dem er han innom «ghettoblasteren», som han mener «koloniserte rom mens folk beveget seg».

MASKIN

Sudjic har en mangfoldig karriere i arkitekturverdenen bak seg – i tillegg til mange år som kritiker og magasinredaktør har han kuratert arkitekturbiennalen i Venezia. De senere årene har han vært direktør for Design Museum i London, som nylig gjenåpnet i en skulpturell 1960-tallsbygning i Kensington-området.