Hva i huleste skal man egentlig med disse appene?

Tekst

Oslo kommune, NRK.no, Letgo og Rema 1000: Dere er slettet.

  Illustrasjon: Oscar Grønner

Oslo kommune, NRK.no, Letgo og Rema 1000: Dere er slettet.

Viktig melding til app-gründere med ambisjoner om å bedrive «disruptiv innovasjon»: Hvis ikke appen din på en fundamentalt ny måte tilfredsstiller et behov eller løser et problem, er den hverken disruptiv eller innovativ.

Den kan ha gode kvaliteter, men får likevel brukeren til å spørre seg: Hva i huleste skal jeg egentlig med dette?

Ta de nye bruktmarkedene, som Letgo og Schibsted-eide Shpock for eksempel: Disse Finn.no-utfordrerne tilfører – så vidt jeg kan skjønne – ikke så mye annet nytt til brukthandel på mobilen enn stedsbasert segmentering av brukermassen. Et Insta-aktig formspråk tilpasset en yngre målgruppe, og språklig innovative annonsetitler som « Kvinners Brun Lang Ermet Genser» og « Amcar Torden Bil Serie Magasin».

Hvis ikke appen din på en fundamentalt ny måte tilfredsstiller et behov eller løser et problem, er den hverken disruptiv eller innovativ