Virtuell realitysjekk

Tekst

Norske elektronikkjeder er tomme for VR-briller. Men den virtuelle virkeligheten ble ikke din og min virkelighet i 2016, heller.

Si meg: Har du mange bekjente som raver rundt med VR-briller hjemme i stuen? Har du gått til anskaffelse av et par Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear eller Playstation VR? Ikke jeg heller.

Hva skjedde? 2016 var jo året virtuell virkelighet – dette høyteknologiske fabeldyret – skulle vandre ut av fremtidståken og få sitt endelige gjennomslag i massemarkedet og i kulturen. På høy tid, si. Teknologien har vært varslet siden 1935, da science fiction-forfatteren Stanley G. Weinbaum i novellen «Pygmalion’s Glasses» omtalte et system for simulert virkelighet basert på holografiske briller. Nå skulle fiction endelig bli fakta. Og verden bare: gjesp.

Fakta: VR-briller

Kom endelig i butikkhyllene i 2016, men forble et nisjefenomen.

Pris: Fra cirka 1300 kroner

Nisjefenomen

Alle som har prøvd et par VR-briller, kan bevitne at opplevelsen er spektakulær. Men det er fortsatt mest snakk om en uferdig spillplattform på steroider. Innholdet som kan gi teknologien bred appell, utover en hard kjerne av teknologikåte gamere, mangler.