Visuell teknologi

Tekst
Foto

Syn. Jan van Eycks manns­portrett fra 1433 under­streker at «A ­History of ­Pictures» handler om å se.  

David Hockney og Martin Gayford forteller engasjerende om bildenes historie, men er mer opptatt av teknologi enn av innhold.

At kunstnere har et særlig skarpt blikk på hverandres arbeid, er en påstand som ofte gjentas. Men jeg har sjelden sett et så godt bevis på det som den nye boken til David Hockney og Martin Gayford. De satt seg fore å belyse bildenes historie, og det har parhestene gjort over 350 storformatsider i boken «A History of Pictures», med undertittelen «From the Cave to the Computer Screen». At den mest berømte av dem innehar hovedrollen, er det likevel ingen tvil om. Hockneys blikk på sine kollegers bilder resulterer stadig vekk i originale innsikter og ansporende formuleringer.

Kunstneren og kritikeren har utgitt bok sammen før – i 2011 samtalte de i «A Bigger Message». Denne gang er det altså ikke Hockneys formidable karriere som er hovedtema, men bildenes historie generelt. Det gir i alle fall tittelen grunn til å anta. Etter hvert viser det seg imidlertid at utgivelsen handler aller mest om forholdet mellom fotografi og maleri, en av Hockneys kjepphester.

I 2001 utga han den omstridte boken «Secret Knowledge», som handlet om hvordan noen av kunsthistoriens mest ruvende malere ifølge den britiske kunstneren brukte speil, linser og andre optiske redskaper som lignet kameraet, for å skape mesterverkene sine.

Selv om den altså er både leseverdig og kvikk, ender «A History of Pictures» i for høy grad med å handle om det samme. Det som begynner lovende som en gigantisk anlagt bildehistorie, slutter først og fremst som en fortsettelse av denne velkjente polemikken fra Hockneys side.

Det betyr imidlertid ikke at ideene hans er uinteressante: Slik kunstneren ser det, har altså kameralignende hjelpemidler preget kunsten lenge før fotografiets fødsel i første halvdel av 1800-tallet. Fotografiet representerer dermed ikke noe moderne brudd – forholdet mellom fotografi og maleri er i det hele tatt annerledes og mer komplisert enn det kunsthistorien tradisjonelt har lært oss, ifølge Hockney.