– Hun var en drøm som ble sannhet

Tekst
Foto
Paris

Fotograf og designer Jean-Paul Goude startet det ikoniske samarbeidet med Grace Jones for å vise vennene at han var i stand til å forføre den vakreste, mest skremmende kvinnen han kunne finne.

Jean Paul Goude. Saks og lim. «Grace revised and updated» fra 1978 er et eksempel på Goudes karakteristiske arbeid med Grace Jones – og med saks og tape. Foto: Foto: © Jean-Paul Goude, Grace revised and updated, cut-up transparency, New York, 1978

Fotograf og designer Jean-Paul Goude startet det ikoniske samarbeidet med Grace Jones for å vise vennene at han var i stand til å forføre den vakreste, mest skremmende kvinnen han kunne finne.

– Jeg er ingen baby. Jeg har vært her lenge.

Jean-Paul Goude, franskmannen som er blitt berømt som illustratør, grafisk designer, fotograf og reklameskaper, er i sitt 76. år, men har stadig noe utpreget gutteaktig ved seg. Nå sitter han i sin glasspaviljong av et atelier og snakker om hvor viktig dans og bevegelse har vært i de mange ikoniske bildene han har skapt gjennom mer enn fem tiår, temaet som i disse dager bringer ham til Norge for første gang, som gjest på dansefestivalen Coda.

– Min mor var en amerikansk danser som forelsket seg i en franskmann som tok henne med til Paris, hvor jeg ble født og oppdratt på 1950-tallet, sier Goude.

– Jeg var veldig dårlig på skolen, så dårlig, faktisk, at foreldrene mine bekymret seg fryktelig for fremtiden min. Det samme gjorde jeg. Som ung kunne jeg bare to ting: danse og tegne bilder. Med andre ord – og for å være litt dramatisk – fantes det ikke noe annet valg for meg enn å bli en form for kunstner dersom jeg ville overleve. Foreldrene til faren min hadde eid en motebutikk i Paris ved århundreskiftet, og han tegnet vakkert. Moren min, danseren, var i mine øyne den ultimate kunstner.

En besettelse han ikke har visst om, kaller Goude dansen. Han formoder at han har arvet noen av sine foreldres talenter, selv om det tok ham et helt liv å forstå det.