Fra Abbey Road til Lille Sal

Tekst

Foto: Katrine Lunke

Et miksebord i verdensklasse har flyttet inn i Oslo Konserthus.

Det må vel kunne kalles å gå motstrøms: Mens en rekke platestudioer ute i verden forsvinner, eller sliter tungt fordi artister lager musikk hjemme på datamaskinen i stedet, vil Oslo Konserthus inn i studiobransjen. Det er husets flotte og vellydende Lille Sal som skal få nytt liv som innspillingsstudio ved siden av konsertvirksomheten. Salen kan brukes til konsertopptak med publikum, men seteradene kan også skyves helt vekk slik at man har 200 kvadratmeter høyloftet studiorom til disposisjon, kledd i akustisk tilpasset edeltre.

ASP8024 regnes som en moderne klassiker blant miksebord, og det er en oppgradert utgave av denne som nå er installert i konserthuset

I kontrollrommet, som har stått ubrukt i en årrekke, har produksjonssjef og lydtekniker Jan Skare fått administrerende direktør og tidligere Norwegian Wood-sjef Jørgen Roll med på en investering i et rekordstort 48-kanals Audient ASP8048 Heritage Edition, et analogt miksebord i verdensklasse med påkostede komponenter og lydinnganger. En egen modul for digital styring lar bordet «snakke» med Pro Tools og ­andre digitale redigeringsmuligheter.

Fakta: Oslo Konserthus

Har investert i et Audient SP8048 Heritage Edition miksebord.

audient.com

En lignende konsoll fra samme produsent står i Abbey Road-studioet, og en annen i hjemmestudioet til The Who-­legenden Pete Townshend. Konstruktøren David Dearden har tidligere jobbet med å bygge private studioer for folk som John Lennon og George Harrison. Hans ASP8024 regnes som en moderne klassiker blant miksebord, og det er en oppgradert utgave av denne som nå er installert i konserthuset.

Blant dem som ser frem til både å ratte lyd og å spille inn musikk her, er ­artist og lydtekniker Martin Hagfors, som har fartstid sammen med Skare helt tilbake til dagene da de mikset lyd på Cruise Café på Aker Brygge.