Selv illustratører trenger en hjelpende hånd

Tekst
Foto

Hands on. Ida Lund Bjørnsen (i midten) startet Byhands, det første norske agenturet for illustratører, i 2010. I dag eier hun firmaet sammen med Silvia Morán Kjølstad (til høyre), mens Elisabeth Limi inn kom fra reklamebransjen tidligere i år.

Byhands er blitt en internasjonal suksess.

Det var 2009, og Ida Lund Bjørnsen (37) gikk på dagpenger for første gang i livet. Hun hadde studert litt forskjellig, blant ­annet sivilmarkedsføring på BI, fått jobb i Norsk Designråd – ifølge henne selv fordi hun var den eneste som takket ja til kake på inter­vjuet, og vært prosjektleder i Grafill – interesseorganisasjonen for dem som arbeider med visuell kommunikasjon.

Nå var hun blitt arbeidsledig og fant ikke en eneste jobb å søke på. Det var da en tanke tok form i Bjørnsen: Det fantes ikke et agentur for illustratører i Norge. Hva om hun startet sitt eget?

Store linjer

Hvis du rusler gatelangs akkurat nå, vil du trolig se noen reklameplakater for den nye modellen til Mercedes-Benz. Men de viser ikke bare bilen. Over den ene flakser en gigantisk svart-hvit ugle, tegnet av Peter-John de Villiers. Rundt en annen løper noen grønne fantasifigurer, tegnet av Frode Skaren. Begge illustratørene er representert av Byhands – illustrasjonsagenturet til Ida Lund Bjørnsen.

I år vil Byhands omsette for rundt 8,5 millioner og jobbe med over 200 små og store prosjekter. De 14 illustratørene Byhands ­representerer, arbeider for utenlandske publikasjoner som The New Yorker, The New York Times, Le Monde og Vogue, og store ­norske bedrifter som Tine, Telenor, Gjensidige, Sparebank 1, Bama og Diplom-Is.