Mummimani

Tekst

– Folk tror at det kommersielle rundt Mummitrollet startet nylig, men det er ikke sant, sier Tove Janssons niese.

Ettertraktede. Tove Janssons illustrasjoner, på de enkle koppene til Kaj Franck, er blitt samlerobjekter. Uvanlige eksemplarer selges for 10.000 kroner på nett­auksjoner. Foto: Rene Granström

– Folk tror at det kommersielle rundt Mummitrollet startet nylig, men det er ikke sant, sier Tove Janssons niese.

– Folk tror at det kommersielle rundt Mummitrollet startet nylig, men det er ikke sant, sier Sophia Jansson (54).

Hun er niesen til den finske forfatteren og kunstneren Tove Jansson (1914–2001), og kunstnerisk leder og styreleder i Moomin Characters Oy Ltd. Denne helgen kommer hun til Oslo for å snakke om historien bak Mummi-suksessen.

Fakta: Mummitrollet

Hovedfigur i Tove Janssons bøker om Mummifamilien, utgitt mellom 1945 og 1970.

moomin.com

– Det skjer så mye at jeg nesten ikke husker alt, sier Jansson på syngende finlandssvensk.

Så ramser hun opp: tv-serie, Mummi-museum i Tammerfors, barnesykehus med Mummi-tema. En utstilling som først skal vises i Stockholm og så vandre videre til forskjellige storbyer. En temapark i Japan. Nye butikker i Hong Kong, Bangkok og Seoul – og et asiatisk Mummi-cruiseskip.

Modig

Det hele startet i 1945 med et lite hefte om Mummitrollet som ble solgt i en kiosk. Etterhvert kom en rekke barnebøker og billedbøker om figuren og hans familie og venner.

– Allerede på 1950-tallet fantes det en interesse for å bruke figurene kommersielt, sier Sophia Jansson.

Hun trekker frem fire vendepunkter i historien om Mummi-suksessen: 1950-tallet, da universet ble utformet. 1990-tallet, da tv-serien ble en suksess og folk fikk lyst til å gå rundt i t-skjorter med Mummitrollet på. 2000-tallet, da man bestemte seg for å gå tilbake til det opprinnelige universet med Tove Janssons illustrasjoner. Og netthandelen som har ført til at det nå selges alt fra sukkertøy til sengetøy, og mer enn én million Mummi-kopper i året, til 110 land.

Foto: Fiskars Home Oy AB


– Tove var en modig dame som skrev om tidløse temaer: likestilling, respekt for naturen, trygghet versus katastrofer – og de er like aktuelle nå, sier Sophia Jansson.

– Folk føler samhørighet med figurene. Og siden koppen også er designet av det finske ikonet Kaj Frank, og ikke er en hvilken som helst billig kopp, er det noe mange har lyst til å gi bort eller samle på.

Hufsa-dag.

Når nye Mummi-motiver slippes, står finnene i kø for å sikre seg et eksemplar. De mest unike koppene er blitt solgt for opp mot 10.000 kroner på nettauksjoner.

– Hvor mange kopper jeg har?

Sophia Jansson ler.

– Nå trenger jeg jo ikke å kjøpe dem, da. Men det er mange. Kanskje 30 forskjellige.

– Har du en favoritt?

– Nei, jeg er for tett på opphavet, jeg har ikke noe emosjonelt bånd til noen av karakterene. Det handler mer om dagsformen når jeg skal drikke morgenteen. Om det er en oransje dag. Eller en skikkelig mørk Hufsa-dag.