Parkliv

Tekst

Foto: Roger Minick, Woman with Scarf at Inspiration Point, Yosemite National Park, 1980; fra serien Sightseers, med tillatelse fra fotografen og George Eastman Museum / Charina Foundation Endowment

Opprettelsen av USAs nasjonalparker ble en katalysator for det amerikanske landskapsfotografiet

I år er det hundre år siden president Woodrow Wilson signerte lovforslaget som utgjorde grunnlaget for dannelsen av National Parks Service, som i dag administrerer USAs 59 nasjonal­parker. I anledning jubileet har forlaget Aperture og fotomuseet George Eastman Museum gått sammen om bokutgivelsen «Picturing America’s National Parks», en historisk gjennomgang av fremstillingen av landets nasjonalparker og deres symbiotiske forhold til ameri­kansk landskapsfotografi, sett gjennom linsene til fotografer som Ansel Adams, Edward Weston, Roger Minick (over), Stephen Shore og et trettitall andre fotografer, fra 1850-tallet og frem til i dag.

Fakta: «Picturing America’s National Parks»

Aperture / ­George ­Eastman Museum

Fotografier av bl.a. Ansel Adams, Edward Weston, Stephen Shore

aperture.org

Foto: Aperture / George Eastman Museum, 2016

Selv etter ferdigstillelsen av den transamerikanske jernbanen i 1869 foretrakk landets turister – den velstående overklassen – å reise til Europa. Med mer tilgjengelige Niagara omgjort til en turistfelle hvor besøkende måtte betale inngangspenger for å få se fossefallet, spilte fotografier fra nasjonalparker som Yellow­stone og Yosemite tidlig en ­viktig rolle, både for etabler­ingen av naturperlene som ­nasjonale symboler og bevaringen av dem som offentlige rekreasjonsområder.

Med motiver som kjempetrær eldre enn nasjonen selv, boblende geysirer og kneisende fjellformasjoner, ble mange av nasjonalparkene fra begynnelsen av 1900-tallet befolket av ­fotografer som ville forevige ­essensen av den amerikanske Vesten. En betydelig fotoindustri vokste frem samtidig med tilstrømningen av turister fra både inn- og utland. Naturattraksjonene utgjorde selvskrevne postkortmotiver, tilreisende fikk sine portretter tatt eller filmruller fremkalt av fotografer med adresse i nasjonalparkene.

Boken vier ikke bare plass til naturen. Fra 1960-tallet begynte fotografene å vende linsene mot turistene, ofte med komiske ­undertoner – fotografer som Stephen Shore og Martin Parr utforsket forholdet mellom ­naturen og mennesket, og hvordan de ikoniske utsiktene ble omgjort til en forbruksvare.