Hver dag en fotofest

Tekst
Foto

Turistmagnet. Denne fredfulle scenen fra 1979 ble inkludert i den ikoniske fotoboken «Uncommon Places», og viser turister på ferie i nasjonalparken Yosemite i California. Foto: © Stephen Shore, courtesy 303 Gallery, New York

Den amerikanske fotografen Stephen Shore viste verden at hverdagen kan være kunst.

I 1972 var fotografen Stephen Shore 24 år gammel og hadde knapt forlatt hjembyen New York. Ikke fordi han var en engstelig fyr, tvert om. Freidig­heten hans hadde brakt ham en soloutstilling på The Metropolitan Museum året før, i tillegg til en uoffisiell stilling som husfotograf på Andy Warhols The Factory.

Fakta: Stephen Shore

Amerikansk fotograf

stephenshore.net

Født 1947 i New York.

Som tenåring tilbragte han mye tid i Andy Warhols The Factory, der han tok bilder og bisto i produksjoner.

Revolusjonerte kunst­fotografiet med sine ­fargebilder tidlig på 1970-tallet, da fargefoto ble ansett som vulgært og kommersielt.

Er blitt kalt en «kronikør av hverdagen» takket være sine nesten banale fotografier av amerikansk forbrukerkultur.

Har siden 1982 har ledet fotografiprogrammet ved Bard College, utenfor New York City.

I februar åpnet en stor retrospektiv utstilling av Shores arbeider på galleriet C/O Berlin som blir stående til 22. mai.


Nå la han ut på sin første biltur gjennom Amerika, et beat-romantisk overgangsrite, med kurs mot Amarillo i nordvestlige Texas. Med seg hadde han et Rollei 35 kompaktkamera, som var en favoritt blant datidens kakikledde turister.

Han tok bilder utrettelig, av alt han så.

– Det var bilder av hverdagen, sier Stephen Shore (68) på telefon fra New York.

– Det var ikke de vakreste bygningene, de mest enestående menneskene, eller den mest slående naturen. Det var måltidene jeg spiste, sengene jeg sov i, toalettene jeg brukte. Jeg tok «screenshots» av synsfeltet mitt, for å bruke moderne sjargong.