Et nytt kapittel

Tekst

Siri Aurdal (78) var en banebryter i norsk modernistisk skulptur. Nå skal hun skrives inn i kunsthistorien.

Allianse. Eline Mugaas (til høyre) ble kjent med Siri Aurdals (til venstre) kunstnerskap i 2012, etter å ha sett bildet av Aurdals installasjon fra 1969. Foto: Øystein Klock

Siri Aurdal (78) var en banebryter i norsk modernistisk skulptur. Nå skal hun skrives inn i kunsthistorien.

Bildet fra 1969 var slitt og i svart-hvitt: Siri Aurdals skulptur slanget seg gjennom hele overlyssalen på Kunstnernes Hus.

Installasjonen var så tidstypisk, husker kunstner Eline Mugaas at hun tenkte, da hun først kom over bildet i en bok: Den var så monumental og spektakulær – noe av det beste hun hadde sett av norsk skulptur fra denne tiden.

Installasjon av Siri Aurdal i overlyssalen på Kunstnernes Hus, fra 1969. Foto: Ukjent


– Og jeg hadde aldri hørt om den før, sier Eline Mugaas.

– Hvis noe så monumentalt har skjedd, hvorfor er det ikke forankret i kunsthistorien vår? Hvordan kan noe sånt bare forsvinne – bare stilne hen?

Fakta: Aurdal / Mugaas

Utstilling på Kunstnernes Hus, 4. mars til 8. mai

kunstnerneshus.no


Når Eline Mugaas (født 1969) og Siri Aurdal (født 1937) åpner utstilling sammen på Kunstnernes Hus denne helgen, blir det den første større presentasjonen av Aurdals arbeider i Oslo på over 30 år. Aurdal, som blant ­annet var med i den radikale kunst­nergruppen Gras på 60-­tallet, var en banebryter i norsk ­modern­istisk skulptur: Hun eks­perimenterte med moderne materialer, ofte hentet fra olje­industrien, og manet frem store, nonfigurative, organiske skulp­turer. Aurdal utsmykket Trosterud skole i Oslo og stilte ut på ­Biennalen i Antwerpen, men på et tidspunkt ble hun mindre synlig på kunstscenen, og arbeidene hennes oversett når kunsthistorien skulle skrives.